De eerste weken

21 oktober 2019 - Kolkata, India

Nu ik bijna twee weken in Kolkata zit, leek het me toch wel leuk om een blog te gaan schrijven waar ik iets uitgebreider kan vertellen over het leven en het werk hier. Via whatsapp naar iedereen persoonlijk alles sturen kost erg veel tijd en dan kan ik nooit het hele verhaal vertellen, dus bij deze, als je geïnteresseerd bent om wat langer de tijd te nemen om te lezen 😄

De eerste dag dat we aankwamen zijn we na het nodige dutje gelijk door een andere vrijwilliger mee op pad genomen om lekker te gaan eten en SIM kaarten te regelen. Het duurde zo’n anderhalf uur voor we weer buiten stonden, maar dit was nog vrij snel hebben we ons laten vertellen. De eerste indruk was dan ook dat alles hier gewoon wat langer duurt en wat langzamer gebeurt. Op zich niet gek ook, aangezien het de hele dag 30+ graden is en het ook enorm vochtig is. Bovendien ligt de gevoelstemperatuur vaak ook boven de 35 graden, dat is dus wel lekker warm…

Op dit moment raken we al een beetje gewend aan het feit dat het continu zweet-temperatuur is, maar echt prettig is het niet. Gelukkig zijn er bijna overal ventilatoren en/of airco aanwezig. Je merkt wel dat dit zo’n beetje een eerste levensbehoefte is hier, aangezien zelfs in sloppenwijken vaak ventilatoren aanwezig zijn.

Street medicine
We hebben ondertussen drie verschillende slums bezocht samen met Street Medicine: een busje waar de bewoners van de slums een gratis check-up kunnen krijgen van een dokter, sommige medicijnen gratis ontvangen en vaak kinderen ook multivitaminen en/of wat te eten krijgen. De meeste kinderen die wij tot nu toe gezien hebben, zien er redelijk gezond uit, maar dit waren dan ook de kinderen die onder toezicht zijn van Calcutta Rescue. Ik ga er dan ook van uit dat de kinderen die CR niet onder zijn hoede neemt er slechter aan toe zijn. We gaan waarschijnlijk binnenkort ook naar slums toe waar CR geen medische hulp verleent, dus ik verwacht dat ik daar nog meer van zal schrikken.

Wat ik wel heel heftig vond om te zien waren de leefomstandigheden van de mensen. Sommige paden waren geasfalteerd, maar andere paden waren gewoon pure modder. Daarnaast liepen er in sommige slums meerdere varkens, kippen of geiten rond. Op het eerste gezicht heel leuk om te zien, maar qua hygiëne is dit natuurlijk niet optimaal. Op zo'n momenten besef je je soms wel hoe primitief het daar is en hoe goed wij het eigenlijk hebben. Weer even met beide benen op de grond gezet dus 🙃

IMG_20191018_113249__01IMG_20191016_130818

Scholen
Calcutta Rescue heeft daarnaast ook twee scholen waar slum-kinderen gratis onderwijs krijgen in Engels, wiskunde en hun eigen taal. Dit was echt heel mooi om te zien. De kinderen vonden de aandacht van blanke meiden helemaal fantastisch en keken ons met grote bruine ogen aan toen wij de klaslokalen binnenstapten.
De kinderen ontvangen op de scholen ontbijt en lunch, wat het voor de ouders ook aantrekkelijk maakt om hun kinderen naar school te sturen. Je merkte ook heel erg dat het voor de kinderen een safe space was waar ze het enorm naar hun zin hadden. Al met al best een vrolijke ervaring. Op zaterdag hebben de kinderen ook les, maar dit is voor hen meer de “leuke” dag. Op deze dag spelen ze spelletjes, sporten ze of doen ze andere leuke dingen. Jasmijn en ik willen graag nog een keer op zaterdag met de kinderen gaan spelen (lees: high fives geven en handjes schudden, dat vinden ze al fantastisch).

IMG_20191015_121703

Klinieken
Afgelopen week hebben we ook vier klinieken bezocht. Twee algemene klinieken, een tuberculose kliniek en een lepra kliniek. In de eerste twee klinieken komen mensen met allerlei verschillende vragen en klachten; wonden, diabetes, familie planning, hiv en nog veel meer. Ze krijgen er waar nodig ook "health education", dus lessen over hoe omgaan met diabetes of welke voorbehoedsmiddelen ze kunnen gebruiken. Er was ook een speciale afdeling voor zwangere vrouwen en pasgeboren baby’s, daar zagen we een veel te vroeg geboren tweeling met een jonge moeder. Dit was wel even slikken, maar moeder en baby’s maken het goed. De dokter vertelde ons dat er in de slums de hardnekkige overtuiging bestaat dat poedermelk uit de supermarkt beter is dan borstvoeding geven. Moeders worden dan ook echt op het hart gedrukt dat ze borstvoeding moeten geven als het een beetje kan. Het is niet alleen beter voor de baby, maar ook gratis, dus in alle opzichten beter voor de vrouwen. Daarnaast vertelde de dokter ons ook dat het in de overheidsziekenhuizen regelmatig voorkomt dat direct na de bevalling ZONDER overleg of toestemming een spiraal wordt geplaatst bij de kersverse moeder. Vaak wordt dit achteraf niet eens tegen de vrouwen gezegd, waardoor ze later dus bij de CR kliniek aankomen met de vraag waarom ze niet zwanger raken. Dit was denk ik tot nu toe het meest bizarre verhaal dat ik hier gehoord heb. De dokters denken natuurlijk dat ze het beste doen, aangezien de ouders waarschijnlijk geen geld hebben om de kinderen goed te onderhouden, maar het is in strijd met zo. veel. rechten van de vrouw. Het gaat nu “gelukkig” wel als roddel door de slums, dus misschien kan het in de toekomst wel voorkomen worden...

Goed, genoeg over onze introductie en de projecten. Dit was het voor nu, het was genoeg leeswerk denk ik zo. Vandaag zijn we echt begonnen met ons eigen project, waar ik binnenkort wat uitgebreider over wil schrijven. Houdoe en bedankt hè!

IMG_20191016_132504

PS. Mocht je het interessant vinden om mij te blijven volgen, je kan je opgeven voor de mailinglijst, dan krijg je een mailtje als ik weer wat te vertellen heb 😄

1. Yvonne:
    Trots op jou 💋
    Wat een ervaring!
  2. Rudi:
    21 oktober 2019
    Tis wel veel lezen, maar dan weet je ook wat. Ben benieuwd naar jullie project.
  3. Eni:
    21 oktober 2019
    Jaa love de blog, keep it up 😍
  4. Ingeborg:
    Super interessant! Schrijf lekker door. 😘