Vakantie in Puri

3 januari 2020 - Kolkata, India

Tussen kerst en oud en nieuw zijn Jasmijn en ik nog even op vakantie geweest. We vertrokken ’s avonds op 2e kerstdag naar Puri, een strandplaatsje ten zuiden van Kolkata. We hadden een nachttrein geboekt in de goedkoopste klasse, wat betekende dat we alleen een simpel bedje hadden en geen airco. Dat laatste was eigenlijk alleen maar fijn, want het was buiten nog geen 15 graden en dat is toch best wel koud in een trein.

Voor mij was dit de eerste keer een nachttrein, dus ik was erg benieuwd hoe dat zou gaan bevallen. Ik moet zeggen dat het me allemaal reuze meeviel. Het was niet super oncomfortabel, er werd niet extreem veel gesnurkt en ik heb toch best wat uurtjes kunnen slapen. Toen we aankwamen in het hotel heb ik natuurlijk wel even een dutje gedaan (daar is het vakantie voor), maar ik voelde me best fit. Voor herhaling vatbaar wat mij betreft, de tijd vliegt namelijk als je aan het slapen bent.

20200104-003341__01

De eerste dag hebben we natuurlijk al meteen het strand bekeken, maar helaas was het flink bewolkt. De 3 dagen erna waren gelukkig zonnig, dus die ene dag ben ik al bijna vergeten. Wat me gelijk opviel op het strand -je kan er ook eigenlijk niet omheen- was dat er allemaal versierde kamelen rondreden met welvarende Indiërs op hun rug. Heel leuk om zo te zien, maar stiekem ook erg sneu voor de beestjes. Maar goed, laten we positief blijven, het strand werd er in ieder geval wel erg kleurrijk van.

IMG_20191230_121222

Het enige nadeel aan het strand was dat er ontzettend veel Indiërs waren die, denk ik, nog nooit een blanke hadden gezien. We werden dus om de haverklap aangesproken of we op een selfie wilden. In de eerste weken in India deden we dit nog weleens, maar nu zeggen we altijd vriendelijk nee in het kader van “als er 1 schaap over de dam is…”. We leerden al gauw dat het best goed werkt om een zonnebril op te zetten en een sjaal om ons hoofd heen te binden, dan vallen we niet gelijk op (stil zittend in het strand dan). Maakte de strandervaring nog een stukje beter.

De dag erna gingen we naar Konark: een dorp van drie straten waar alleen souvenirshops, restaurants en hotels waren. Hier kwamen we natuurlijk niet voor, er was iets veel interessanters: De Zonnetempel van Konark. Deze tempel staat op de UNESCO werelderfgoedlijst en we hebben met onze eigen ogen gezien waarom dat zo is. Elk stukje van de tempel was over nagedacht, er zat zo enorm veel detail in de muren. Overal waar je keek was weer een andere god/dier/beeld etc. De tempel was helaas niet open om binnen te gaan, maar de buitenkant en de tuin eromheen waren al prachtig. Fun fact: voor Indiërs kost het 40 roepie om het terrein op te mogen en voor buitenlanders 600 roepie (€0,50 t.o.v. €7,50). Ik voelde me een klein beetje opgelicht, maar goed, je moet er wat voor over hebben en het was het gelukkig waard.

100076020200104-003344__0120200104-003336__01

Dag 3 gingen we na even op het strand gechillt te hebben naar Raghurajpur, een dorpje waar 140 “kunstenaars-families” wonen. Alle mensen in dit dorpje leven van het verkopen van hun zelfgemaakte kunst (maar grappig genoeg maakt iedereen nagenoeg hetzelfde). Ze maken vooral allerlei soorten beeldjes en schilderingen op vazen, zijde en palmbladeren. Allemaal prachtig om te zien en heel knap hoe het gemaakt wordt, maar ook hier konden we niet echt rustig ons ding doen. Nog voordat we uit de auto riksja gestapt waren, stonden er al een stuk of 6 mannen om ons heen om ons mee te nemen naar hun kunstatelier. Binnen werd dan alles aan ons getoond met een mooi verhaal over de specialiteit van de vader of de favoriete designs van de moeder. Erg leuk om allemaal te zien en we hebben onze afding-skills goed kunnen oefenen. Ze vroegen natuurlijk de meest belachelijke prijzen (en afdingen met de persoon die het gemaakt heeft is op z’n zachts gezegd ongemakkelijk), maar het hoort erbij. Ze weten natuurlijk zelf beter dan ik wat de echte waarde van hun product is.

Dag 4 zijn we de ochtend weer op het strand begonnen (voor de verandering), waarna we op zoek gingen naar lokale snacks om ook de eetcultuur wat meer te begrijpen. Het was allemaal best lekker, maar ik moet zeggen dat de snacks in Kolkata me tot nu toe wel beter bevallen. Daarna gingen we naar Bhubaneswar, waar we in het donker aankwamen. We pakten een auto riksja naar de bekendste tempel van de stad en passeerden in de tussentijd een stuk of 10 andere tempels. De stad had met recht als bijnaam “the city of temples”. Onze auto chauffeur gedroeg zich zonder dat wij erom vroegen als tour guide en liet ons nog wat leuke plekjes zien waar we voorbij reden. Daarnaast wees hij regelmatig naar buiten naar een gebouw en probeerde in gebrekkig Engels met handen en voeten uit te leggen wat het was. Heel schattig allemaal, favo auto chauff tot nu toe.

20200104-003347__01IMG_20191230_181435

Na het nodige cultuursnuiven besloten we maar naar een bar te gaan om te wachten tot we naar de nachttrein konden gaan die ons weer terug naar huis zou brengen. Een paar drankjes verder heb ik ook weer heerlijk geslapen tijdens de terugreis. Al met al een heerlijke vakantie, lekker ontspannen en ook nog cultuur kunnen snuiven. Nu al zin in mijn reis als ik hier klaar ben met het project!! We zijn al bezig met de data analyse en over 2 weken (17 januari) heb ik mijn laatste werkdag op kantoor. Ik hoop dat we dan (bijna) klaar zijn, aangezien ik daarna zo snel mogelijk moet vertrekken wil ik op tijd in Mumbai zijn voor mijn vlucht terug naar huis – en die wil ik eigenlijk niet missen. Missen doe ik hier al genoeg 💖

1. Yvonne:
    3 januari 2020
    Je hebt die vriendelijke chauffeur toch wel flink fooi gegeven? 😇
  2. Ezra Spinner:
    4 januari 2020
    Jazeker, 10% bovenop de toeristen prijs ook nog. Hij had de rit van z'n leven denk ik😂
  3. Ingeborg:
    3 januari 2020
    Wat een mooie belevenissen weer! Geniet! 😘
  4. René:
    4 januari 2020
    Geniet er nog maar van Ezra, dit pikken ze nooit meer van je af. nog slechts 40 dagen :-)