Wat ik hier nu eigenlijk doe

23 oktober 2019 - Kolkata, India

“Wat ga je daar eigenlijk doen dan?” is sowieso de meest gestelde vraag die ik kreeg als ik verkondigde vrijwilligerswerk/een stage te gaan doen in India. Zelf wist ik het ook nog niet in detail, maar ik moet zeggen dat ik ondertussen wel beter weet waar ik mee bezig ben. Bij deze dus een uitgebreid verslag over wat ik hier nou eigenlijk doe.

Even een stukje achtergrondverhaal: Calcutta Rescue is een stichting die al zo’n 30 jaar actief is hier in Calcutta. Het is opgericht door een Engelse dokter, Dr. Jack, die de armste mensen van Calcutta van de straat af plukte en ze medische hulp verleende. Dit is ondertussen uitgegroeid tot een organisatie met twee scholen en vier klinieken die actief is in +/- 20 sloppenwijken door middel van street medicine. En deze aantallen blijven groeien.

Om te ontdekken of de interventies die CR doet nut hebben en of ze de middelen die ze hebben op de juiste plekken inzetten, moest onderzoek worden gedaan. Voor ons waren er twee Engelse vrijwilligers die dit hele project op hebben gezet, dit is namelijk de eerste keer dat CR de tijd neemt om zo’n uitgebreid onderzoek te doen. Ondertussen heeft een van deze vrijwilligers een uitgebreid verslag geschreven van 97 pagina’s over zijn bevindingen in de 16 slums die hij onderzocht heeft. Van ons wordt ook zo’n verslag verwacht, maar wij gaan waarschijnlijk maar 6 of 7 slums onderzoeken.

Het onderzoek dat we gaan doen bestaat uit vragenlijsten afnemen in de sloppenwijken. Hiervoor hebben we deze week al sollicitaties gehouden om Indiase stagiaires te verzamelen en dit is gelukt! Deze Indiërs gaan de gesprekken voeren met de bewoners van de slums en dit voor ons vertalen naar het Engels, waardoor wij het direct online kunnen opslaan. Want hoe graag ik het ook zou willen, mijn Hindi/Bengaals is nog niet goed genoeg om een heel gesprek te voeren (ook niet om een half gesprek te voeren trouwens).

Zonder al te veel in detail te treden: de vragenlijst is gebaseerd op de Multidimensional Poverty Index. Dit cijfertje geeft aan hoe arm iemand is op basis van drie dimensies: gezondheid, onderwijs en levensstandaarden. De MPI kijkt dus niet naar hoeveel iemand verdient, (want al verdien je 100 euro per dag, hoe rijk ben je als je geen dak boven je hoofd hebt, nooit naar school bent geweest en continu ziek bent? – ben ik al zweefteef?), maar naar allerlei verschillende factoren. Hieronder een leuk plaatje van een MPI:

De MPI

Het idee is dat dit onderzoek iedere paar jaar herhaald wordt om te kijken of de mensen minder arm worden en dus of de hulp van CR ook op de lange termijn nuttig is. Ik vind het in ieder geval echt een super interessant project en heb er zin in om ook echt te gaan beginnen! Deze week hebben we dus ons team verzameld, volgende week gaan we ze trainen aan de hand van een document dat door onze voorgangers is opgesteld (want echt heel goed weten wij ook nog niet wat ons te wachten staat) en we willen 4 november voor het eerst de vragenlijsten gaan afnemen. EXCITING !!!

Dus bij deze, dit is wat ik hier nou eigenlijk doe.

1. Ink:
    25 oktober 2019